Orice business, indiferent cat ar fi de performant, se poate confrunta, pe parcursul existentei, cu situatii nefavorabile. Insa, indiferent care sunt cauzele care au generat dificultati, este important ca acestea sa fie constientizate si toate partile implicate sa conlucreze pentru salvarea afacerii.

Un caz din care multe companii au de invatat este cel al reorganizarii Flanco, primul incheiat cu succes in Romania si care a schimbat in bine perceptia mediului de business cu privire la insolventa. Dificultatea procedurii a fost accentuata de lipsa de experienta in domeniu si de momentul complet defavorabil in care a avut loc.

Compania a intrat in reorganizare in decembrie 2009, perioada in care multe firme se confruntau cu probleme din cauza crizei financiare. Anuntul a lovit cu atat mai grav societatea cu cat, pentru un retailer, finalul de an ar trebui sa fie o perioada benefica in materie de vanzari.

Desi a pierdut vanzarile de final de an (au scazut cu 40% in doar o luna), compania s-a redresat rapid, astfel incat reorganizarea sa a schimbat pentru totdeauna sensul conceptului de insolventa dintr-unul de pierdere intr-unul de salvare, reintegrare in economie si speranta pentru intreg mediul de afaceri.

Procesul de reorganizare, in sine, era prevazut in legislatie si pana in acel moment, insa nu fusese aplicat decat partial in cateva cazuri, astfel ca nu prezenta prea multa incredere creditorilor.

Din aceasta perspectiva, cazul Flanco, prin complexitatea sa, rapiditatea cu care s-a derulat si prin succesul inregistrat, a deschis practic drumul reorganizarilor in piata din Romania, fiind considerat si astazi un exemplu in domeniu. Cum a reusit asta?

Administrarea companiei a fost preluata de CITR, care a inteles foarte repede ca lichidarea Flanco nu era o optiune de luat in calcul: valoarea societatii ar fi scazut foarte mult, lucru care era atat in dezavantajul creditorilor cat si in cel al furnizorilor si al companiei in sine.

Singura solutie viabila de redresare, in opinia CITR, era o capitalizare care nu se putea realiza decat cu acordul celor trei creditori implicati in procedura, care aveau un important cuvant de spus in directia pe care acest brand romanesc avea sa o urmeze.

Dar capitalizarea unei firme in insolventa este dificil de realizat, avand in vedere ca increderea in redresarea unei companii cu probleme financiare era, practic, inexistenta. Cu toate acestea, administratorul a reusit sa convinga creditorii si furnizorii de viabilitatea business-ului.

Imaginea Flanco la intrarea in reorganizare

La momentul preluarii de catre CITR, Flanco era o societate fara active, cladiri, terenuri sau linii de productie. Spatiile magazinelor erau inchiriate, iar stocurile sale erau singura forma de autosustinere, una destul de limitata pentru un brand de calibrul Flanco. Iar pierderile erau incontrolabile.

Sa faci o reorganizare intr-o piata dominata de falimente nu parea o solutie viabila pentru toti actorii, la momentul respectiv. Era greu sa convingi creditorii sa astepte o solutie de reorganizare care ii va ajuta si pe ei sa recupereze mai mult.

CITR avea de gestionat trei banci, aflate in postura de creditori, cu interese diferite, pentru care era dificil sa inteleaga la momentul respectiv beneficiul colaborarii intr-un proiect de reorganizare, avand in vedere ca in decembrie 2009 cota de piata a scazut cu 40% in numai o luna, pe fondul deschiderii procedurii de insolventa.

La vremea aceea, creditorii erau mai degraba atrasi de ideea falimentului, care le permitea sa recupereze o valoarea mai mica din creante, insa într-un termen mai scurt.

Reorganizarea, in schimb, presupunea amanarea unor incasari cu promisiunea ca valoarea de recuperare va fi, in final, mai mare. Dar pentru asta era nevoie de incredere intr-o procedura complet noua, bazata doar pe promisiuni de castiguri viitoare.

Administratorul a mizat, insa, pe notorietatea brandului si pe convingerea ca intarirea fortei de vanzari poate intoarce “scorul” in favoarea celor implicati.

Conditia dura pusa de unul dintre creditori

In acele conditii, s-a optat pentru un transfer de business si investitia in experienta de cumparare. In plus, avand in vedere ca unul dintre beneficiile procedurii insolventei este acela de a oferi posibilitatea administratorului judiciar de a denunta contractele paguboase pentru companie, aceasta a fost una dintre primele masuri luate de echipa CITR la preluarea Flanco.

Pasul doi a fost sa convinga cei peste 200 de furnizori din toata lumea de continuitatea si planurile de viitor ale companiei. “Imi amintesc ca Flanco avea pe vremea aceea peste 200 de furnizori din toata lumea, iar prima lor reactie la deschiderea insolventei a fost sa inghete toate comenzile cu putin timp inainte de sarbatori, perioada in care comenzile explodau. Ori pentru un business de talia Flanco asta putea insemna sfarsitul chiar inainte de a-si atinge potentialul de reorganizare”, isi amintesc reprezentantii CITR.

Cu mare greutate si dupa negocieri dure, reorganizarea prin transfer de business a fost aprobata de partile implicate, dar a fost conditionata de aducerea companiei, chiar si pe o perioada scurta de timp, intr-o zona de breakeven (fara pierderi).

Serviciile acordate clientilor au facut diferenta

Singura modalitate de a readuce societatea pe linia de plutire era sa ii creasca vanzarile, asa ca s-a recurs la investitii in calitatea serviciilor oferite clientilor si in experienta de cumparare.

Foarte curand, retailer-ul a inceput sa fie cunoscut pentru serviciile imbunatatite in relatia cu clientii. Angajatii au fost foarte bine pregatiti, cunosteau atat produsele lor cat si pe cele ale competitorilor, pe care le recomandau atunci cand era cazul, iar clientii au apreciat corectitudinea si profesionalismul personalului din magazine, astfel incat vanzarile si-au revenit.

Astfel, in iunie 2010, Flanco reintra pe breakeven, dupa 21 de luni de pierderi, si depaseste cota de piata din 2009. O luna mai tarziu, CITR depune planul de reorganizare la Tribunalul Bucuresti, iar acesta este aprobat in august 2010 de toate grupele de creditori. In consecinta, in septembrie acelasi an, Flanco anunta noua structura de actionari.

„Insolventa a fost tratata ca o oportunitate de a creste vanzarile, nu ca o limitare, iar atunci cand vezi lucrurile astfel, rezultatele incep sa apara. Pe de alta parte, a fost si o frumoasa munca de echipa.

Am gasit in angajatii Flanco niste parteneri care au inteles misiunea si au contribuit la realizarea obiectivelor. Reorganizarea este prin natura sa un proces de colaborare a tuturor partenerilor, un efort de echipa.”

In concluzie, iesirea din insolventa s-a realizat prin restructurarea drastica a costurilor prin renegocierea chiriilor, diminuarea numarului de angajati, scaderea costurilor logistice si operationale. In plus, programul amplu de crestere a vanzarilor care a fost implementat a vizat inclusiv crearea unei noi culturi organizationale.

In paralel, au fost derulate ample campanii inovative de marketing si s-au lansat servicii noi care au adus plusvaloare experientei de cumparare. Totodata, magazinele au fost revigorate prin implementarea unui nou design dar si a unei noi organizari, iar angajatii au beneficiat de investitii sub forma de training-uri de specialitate, sistem nou de bonusare etc.

Lectii invatate din restructurarea Flanco

Planul de reorganizare Flanco a devenit un reper in domeniul reorganizarii pentru toate celelalte companii din piata, modelul si planul de reorganizare fiind preluate si replicate de catre aproape toti jucatorii pietei de insolventa din Romania.

„Succesul Flanco a schimbat pentru totdeauna sensul conceptului de insolventa dintr-unul de pierdere intr-unul de salvare, reintegrare in economie si speranta pentru intreg mediul de afaceri, dar si pentru economie si comunitatile locale din jurul business-urilor”, sunt de parere reprezentantii administratorului.

Succesul Flanco a determinat si repozitionarea CITR in piata, societatea devenind, din lider in insolventa, si companie specializata in reorganizare.

La nivelul mediului de business, proiectul Flanco a schimbat cursul procedurilor de insolventa, care erau asociate anterior cu falimentul. Fiind primul proces complet de restructurare inregistrat pe piata din Romania, a contribuit la cresterea increderii intr-o noua sansa pentru companiile aflate in dificultate.

Astfel, intr-o perioada in care reorganizarile erau rare si foarte putin populare (agreate in piata), CITR a reusit angrenarea creditorilor in procedura, pastrarea tuturor partenerilor si furnizorilor si reorganizarea Flanco intr-un termen record de numai 6 luni.